Jak powstaje rower?

Prace nad rowerem zaczynają się na papierze i kończą w kartonie. Zanim gotowy rower znajdzie się w sklepie mijają nawet 3 lata. To czas na projekty, testy i opracowanie modelu do seryjnej produkcji. Montaż jednej sztuki zajmuje średnio 80 sekund! Jak to możliwe?

Podpatrzyliśmy, jak to się dzieje w firmie Kellys, jednego z największych dostawców rowerów w Polsce. Podstawą każdego modelu jest oryginalna, zaprojektowana na Słowacji rama, która stanie się szkieletem roweru, a sukcesem w produkcji jest grupa świetnie wykwalifikowanych pracowników.

Projektowanie


Na samym początku pomysł trzeba przenieść na papier oraz stworzyć pierwsze szkice. Projektanci dostosowują ramy do norm bezpieczeństwa i ustalają odpowiednie wymiary do ich produkcji w różnych rozmiarach. Następnie tworzony jest komputerowy model 3D ramy, na którym można dopracować detale we wszystkich wymiarach, dokonać symulacji wytrzymałościowej całej konstrukcji oraz zmian w kierunku zwiększenia przenoszonych obciążeń i redukcji jej wagi. Po ukończeniu projektu zleca się produkcję kilku wzorcowych ram, które zostaną przeznaczone na testy.

W początkowym etapie fazy testów producentom podzespołów udostępnia się wzorcowe ramy, które użyte zostaną w ostatecznej wersji roweru celem dopasowania parametrów poszczególnych części składowych każdego modelu.

- Dzięki współpracy z największymi producentami osprzętu, takimi jak Sram, RockShox, Shimano, Suntour, dopasowujemy idealne zestawienia gotowych modeli nawet dla najbardziej wymagających klientów. - mówi Michal Wiesenganger z Kellys Bicycles.

Reklama

Testy modeli wzorcowych


Kolejnym krokiem jest przygotowanie modeli wzorcowych oraz fizyczne testy roweru przeprowadzane w różnych warunkach terenowych i atmosferycznych. Trwają nawet rok, a po ich pomyślnym ukończeniu można przystąpić do planowania seryjnej produkcji modelu.

Nie tolerujemy błędów


Komponenty rowerowe zamawiane są od renomowanych producentów z całego świata i dostarczane do słowackiej montowni, zlokalizowanej w miejscowości Velke Orviste, gdzie rowery są składane. Najpierw przygotowuje się wszystkie podzespoły, sprawdzając przy tym ich jakość. Jeżeli podczas kontroli stwierdzone zostaną jakiekolwiek wady, element taki zostanie odrzucony, a części zwrócone do producenta, który podda je recyklingowi.

Widelce i kierownica


Teraz przygotowuje się przednie widelce, aby można je było zamontować bezpośrednio do roweru. Do nich dobiera się kompatybilny typ łożysk połączeniowych oraz skraca się rurę sterową, dostosowując jej długość w zależności od rozmiaru ramy. Równolegle przygotowuje się kierownice, uzbrajając je w manetki, dźwignie i linki, po czym dokonuje się ostatecznego montażu i regulacji podzespołów.

Tajemnica rowerowego koła


Proces wytwarzania koła rozpoczyna się od przygotowania pojedynczych elementów. Najpierw piasta zbrojona jest w szprychy. W ten sposób przygotowuje się wewnętrzną część koła do jego wyplecenia. Później przy pomocy specjalnej maszyny łączy się szprychy z obręczą - w dosłownie kilka sekund.

Obie te czynności w Kellys wykonywane są przez kobiety, które pracują z niesamowitą dokładnością. Przygotowane w ten sposób koło jest "niedociągnięte" i nie nadaje się jeszcze do jazdy. Szprychy muszą zostać wyregulowane za pomocą tensometru - specjalnego urządzenia regulującego naciąg szprych.

Dostatecznie sztywne koło musi teraz być wycentrowane z maksymalną dokładnością tak, by było równe w trzech osiach. Na obręcz zakłada się specjalną wkładkę z tworzywa sztucznego, zabezpieczającą dętkę przed uszkodzeniem o ostre elementy wewnątrz obręczy. Następnie montuje się oponę i dętkę, po czym koło jest pompowane. Czas wykonania koła to średnio 3 minuty!

I do pudła


Gotowy rower pakowany jest w karton. Zanim jednak do niego trafi, musi zostać kompletnie zmontowany. Zaczyna się od uzupełnienia ramy we wszystkie podzespoły: stery, widelec, oś suportu, korby, hamulce, przerzutki. Następnie wszystkie elementy reguluje się, aby prawidłowo ze sobą współpracowały.

Rower musi być perfekcyjnie zapakowany i zabezpieczony, by podczas transportu zminimalizować możliwość jego uszkodzenia. Odmontowuje się więc kierownicę, siodło oraz pedały. Elementy te są ponownie montowane na miejscu w sklepie podczas "przeglądu zerowego“. Na koniec na każdym kartonie umieszcza się naklejkę z informacją o modelu, rozmiarze ramy czy roku produkcji.

W przypadku montażu jednego modelu linia produkcyjna Kellys wytwarza około 400 sztuk rowerów w ciągu jednego dnia. Oznacza to, że średnio montaż jednego roweru trwa 1 minutę i 20 sekund!

Michał Putz, Kellys Bike

INTERIA.PL/materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy