Lichy rozmiar to nie problem

Powszechnie wiadomo, że dzieci wysokich rodziców mają większe szanse na wysoki wzrost. Do tej pory jednak nie znano żadnego konkretnego genu, który za to odpowiada. Zespół amerykańskich i brytyjskich naukowców ogłosił właśnie odkrycie, że odmiany genu HMGA2, mogą bezpośrednio wpływać na wzrost.

Naukowcy ustalili już, że wzrost to w zdecydowanej większości sprawa genów. Prawdopodobnie nawet wielu z nich. Inaczej jest w przypadku wagi, która zależy nie tylko od genów, ale w dużej mierze od czynników zewnętrznych, jak odżywianie się, czy aktywność fizyczna. Międzynarodowa grupa naukowców przeprowadziła analizę DNA 35 tysięcy osób. Jak pisze w najnowszym wydaniu czasopismo "Nature Genetics", zauważono wpływ, jaki wywiera na wzrost obecność dwóch odmian genu HMGA2.

Naukowcy podkreślają, że co prawda średnia różnica wzrostu osób dziedziczących po rodzicach obie "wysokie" odmiany genu HMGA2 i osób, które nie mają ani jednej takiej kopii wynosi tylko jeden centymetr, jednak są przekonani, że ich odkrycie może mieć istotne znaczenie. Na razie podejrzewają tylko, że HMGA2 może mieć wpływ na szybkość procesu podziału komórek. Być może odkrycie wyjaśni też obserwowaną już wcześniej podatność osób wysokiego wzrostu na niektóre typy nowotworów.

RMF