Do Polski kryzys dopiero nadchodzi
Chcemy czy nie - światowy kryzys dosięgnął już branż nowych technologii. Czy ceny elektroniki wzrosną? Czy polscy konsumenci odczują skutki załamania na światowych rynkach?
Informacje dochodzące ze wszystkich stron nie nastrajają optymistycznie. Poproszeni przez nas o opinie przedstawiciele branży komputerowej, telekomunikacyjnej oraz elektroniki konsumenckiej są przekonani, że ciężka sytuacja ekonomiczna w USA nie ma aż tak bezpośredniego przełożenia na nasz rynek. Zresztą pewnych technologii zwyczajnie już nie możemy wykluczyć z naszego życia.
- Nie mówiłbym o kryzysie w telekomunikacji. Ludzie nie przestaną z dnia na dzień dzwonić ani korzystać z internetu - zauważył Andrzej Dulka, prezes polskiego oddziału telekomunikacyjnego giganta Alcatel-Lucent.
Jeżeli Polacy zdecydują się mniej podróżować, rzadziej chodzić do restauracji czy kina, to internet i technologie staną się jeszcze bardziej popularnymi metodami komunikacji, a np. zakup przez całą rodzinę konsoli do gier i spędzanie przy niej czasu może zapewnić tańszą alternatywę wypoczynku wobec wakacji w Egipcie.
Niepewność o jutro sprawiła, że poziom sprzedaży elektroniki spadł, jednak w minionym okresie świątecznym Polacy i tak wydawali bez opamiętania. Dopiero z początkiem roku przyszedł czas na myślenie o oszczędzaniu. Czy ta tendencja się utrzyma?
Jak widzą kryzys przedstawiciele różnych branż technologicznych?
DALSZA CZĘŚĆ KOMENTARZY LUDZI Z BRANŻY - strona dalej
MICROSOFT, Patryk Góralowski, Business Development Manager - Windows Live Commercial
Dla konsumenta technologii to czas trudny, ale przede wszystkim nowy, gdyż patrząc na średni wiek konsumenta, można powiedzieć, że do tej pory większość jeszcze nie miała styczności z podobną sytuacją rynkową. To okres tzw. zakupów koniecznych, naprawdę potrzebnych do funkcjonowania "Naszego drugiego technologicznego ja" i mniejszego zainteresowania każdym zwiastunem novum - to czas zakupów przemyślanych, dyktowanych naprawdę racjonalną potrzebą i ceną.
Producenci z branży, sprzedawcy - wszyscy adaptujemy się teraz do nowych warunków. W Microsoft bardzo uważnie obserwujemy rynek, zachowania konsumentów, zachowania naszych partnerów w biznesie i aktywnie działamy, współpracując z partnerami i dystrybutorami.
Konsument w nowej sytuacji może spodziewać bardzo atrakcyjnych ofert i warunków sprzedaży. Obecni na rynku producenci będą bardzo starannie przygotowywać swoje oferty - dla rynku to czas korekt, czas racjonalnego gospodarowania wszystkimi zasobami, czas który jest bardzo trudny dla sprzedawców, dla wielu mniejszych firm komputerowych i sklepów internetowych.
Dla Microsoftu to czas ważny - staramy się bardzo dobrze przygotować nasze produkty i nasze usługi do nowych wymogów rynku, również i cenowych, a pracownicy Microsoft w Polsce są świadomi aktualnej sytuacji i szukają dla swoich klientów rozwiązań, które mogą pomóc w zarządzaniu nową sytuacją gospodarczą. Staramy się bardzo aktywnie uczestniczyć we wszystkich obszarach życia ekonomicznego i wspomagać decyzje biznesowe technologią, która pozwala reagować szybko i racjonalnie.