Polscy naukowcy udoskonalają bezzałogowce

Zespół badawczy z Politechniki Warszawskiej wspólnie z firmą Lockheed Martin pokazały, jak można zoptymalizować misje bezzałogowych statków powietrznych (BSP) z wykorzystaniem systemu zarządzania flotą z samolotu załogowego.

Współpraca PW i Lockheed Martin trwa już od kilku lat. Projekt - jak spodziewają się jego wykonawcy - może przyczynić się w istotny sposób do integracji systemów załogowych z bezzałogowymi. Badane technologie stanowią ważny krok do stworzenia metod i algorytmów, które umożliwiłyby bardzo szybkie obliczenie optymalnego sposobu wykonania misji i przekazywanie nowych poleceń z naziemnych lub powietrznych stacji dowodzenia.

Celem niedawno zrealizowanej trzeciej fazy projektu było rozwinięcie dotychczasowych badań optymalizacji wykonywania misji przez użycie zmodyfikowanych metod zarządzania flotą, udoskonalenie oprogramowania oraz ewaluację nowych metod i algorytmów optymalizacyjnych.

Reklama

Obecny etap badań związany jest z systemem zarządzania lotem bezzałogowymi statkami powietrznymi ze stacji mobilnej. Stanowi to kolejny kamień milowy współpracy badawczej partnerów naukowego i przemysłowego w ramach zaawansowanego programu badań optymalizacji współdziałania różnych typów bezzałogowych statków powietrznych wykonujących wspólną misję.

- Technologie rozwijane w projekcie mają ogromny potencjał aplikacyjny: komercyjny i wojskowy w związku z coraz częstszym i coraz bardziej różnorodnym wykorzystaniem bezzałogowych systemów powietrznych na świecie - powiedział prof. Janusz Narkiewicz, kierownik Zakładu Automatyki i Osprzętu Lotniczego PW.

Program prowadzony jest na podstawie udanej współpracy firmy Lockheed Martin z przedstawicielami przemysłu i środowiskami uniwersyteckimi w Polsce, mającej na celu zachęcić młodych polskich inżynierów do pracy nad przyszłościowymi rozwiązaniami w zakresie obronności i przemysłu.

Obecnie Politechnika Warszawska i Lockheed Martin poszukują nowych partnerów z Polski do prac badawczo-rozwojowych nad integracją załogowych i bezzałogowych systemów powietrznych.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy