Gratka dla miłośników dinozaurów. Odkryto nowy gatunek

Mamy nowy gatunek dinozaura. Odkrycie z angielskiej wyspy Wight pozwoliło zidentyfikować nieznanego dotąd przedstawiciela potężnych gadów. Co ciekawe, skamielinę odkryto wiele lat temu. Dopiero niedawno naukowcy zrozumieli wagę swojego znaleziska.

Nowy gatunek dinozaura prosto z Anglii

Naukowcy z Anglii odkryli nowy gatunek dinozaura, który zamieszkiwał Ziemię miliony lat temu. Wszystko za sprawą szczątków wykopanych na angielskiej wyspie Wight, położonej na południu kraju. Nieznany wcześniej gatunek należał do odmiany roślinożernej i prawdopodobnie był całkiem sporych rozmiarów, a jego ciało było pokryte pancerzem.

Nowy okaz nazwano Vectipelta barretti - na cześć paleontologa z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie. Dinozaur odkryty na wyspie Wight należał do grupy zwanej ankylozaurami. Mowa o dinozaurach roślinożernych, które zaczęto klasyfikować w latach 80. ubiegłego wieku. W całym odkryciu jest pewien fakt, który wydaje się być całkiem interesującym.

Odkrycie spóźnione o 40 lat

Chodzi o to, że pierwotnie rzeczone szczątki znaleziono około 40 lat temu. Wówczas podczas prac prowadzonych na wyspie Wight sklasyfikowano dinozaura podobnego do Polacanthus foxii - ten odkryty został przez paleontologów jeszcze w XIX wieku. Było to pierwsze tego rodzaju znalezisko w tamtym regionie Anglii. Naukowcy stwierdzili, że kolejne szczątki należą do osobnika z tego samego gatunku, co jednak było twierdzeniem błędnym.

Dopiero po latach, bo w 2023 roku uznano, że tamto znalezisko było pozostałościami po zupełnie innym gatunku - choć co nieco spokrewnionym. Na tym nie koniec interesujących wieści. Zdaniem naukowców, dinozaur Vectipelta barretti z wyspy Wight miał wiele wspólnego z podobnymi organizmami, które znajdowano na terenie dzisiejszych Chin. To pokazuje, jak dużą różnorodnością cechował się teren południowej Anglii.

Dinozaurów wędrówki, czyli co działo się kiedyś?

Takie odkrycie jasno wskazuje na fakt występowania wędrówek dinozaurów w okresie wczesnej kredy (od 140 do 100 milionów lat temu). Choć to nie jest potwierdzone, to łatwo domyślić się, że czekają nas kolejne odkrycia. Może to być wina... naukowców.

Jeżeli w południowej Anglii błędnie klasyfikowano przez długi czas znajdowane szczątki, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby podobnie było w innych regionach świata. Co, jeżeli poznaliśmy dopiero niewielką część zamieszkujących Ziemię gatunków? Pozostaje oczekiwać kolejnych nowości ze świata archeologii i nauki.

Dowiedz się więcej na temat: dinozaury | Anglia | niesamowite odkrycie | szczątki