Z Portugalii do Singapuru. Oto nowa najdłuższa trasa kolejowa na świecie

Otwarcie nowej linii kolejowej w Laosie na początku grudnia sprawiło, że rekord najdłuższej trasy, którą możemy pokonać pociągiem, został pobity. W tym momencie dystans z Portugalii aż do Singapuru jest możliwy do pokonania także koleją. Miłośnicy tego środka transportu opublikowali w sieci najświeższe kalkulacje, ile taka podróż mogłaby trwać oraz, co nieraz ważniejsze, ile by kosztowała.

Na początku grudnia otworzyła się nowa linia kolejowa w Laosie. W tym stosunkowo biednym kraju inwestycją zajęli się Chińczycy, co okazuje się być kolejnym z kroków do ekonomicznej i gospodarczej dominacji Państwa Środka na terenie Azji Południowo-Wschodniej.

Dzięki chińskiej inwestycji powstała tym samym nowa najdłuższa trasa kolejowa na świecie, która liczy dokładnie 18 755 kilometrów i wiedzie z południowej Portugalii do samego Singapuru.

Trasa prowadzi przez 13 krajów: Portugalię, Hiszpanię, Francję, Niemcy, Polskę, Białoruś, Rosję, Mongolię, Chiny, Laos, Tajlandię, Malezję i Singapur. Do tej pory najdłuższą możliwą do zrealizowania podróżą kolejową była podobna trasa, która jednak kończyła się w Wietnamie i liczyła niespełna dwa tysiące kilometrów mniej.

Reklama

Według szacunków Marka Smitha, miłośnika kolei, który opublikował wszystkie dane na platformie Reddit, przejazd z południa Portugalii na sam kraniec półwyspu Malajskiego wyniósłby 21 dni z założeniem, że w niektórych miastach musielibyśmy zostać na noc, aplikować o wizę do danego kraju lub przemieścić się pomiędzy różnymi dworcami w tym samym mieście.

Najdłuższa trasa kolejowa na świecie. Ile kosztuje bilet?

Jak się okazuje, podróże koleją nie muszą być bardzo drogie. Kalkulacje Brytyjczyka przedstawiają, że za całą przygodę zapłacimy około 1200 euro, czyli nieco ponad 5,5 tysiąca złotych. Jest to jednak więcej niż standardowy bilet na bezpośredni lot samolotem na tej relacji.

Podróż pociągiem ponadto znacznie zmniejszyłaby emisję dwutlenku węgla. Lot w jedną stronę z Lizbony na lotnisko Changi w Singapurze wyemitowałby szacunkowo około 1,67 tony dwutlenku węgla. Dla porównania, pokonanie tego dystansu koleją spowodowałoby emisję 0,08 tony CO2.

Czy możemy już rezerwować bilety na tę nieco ekstremalną podróż? Niestety na niektórych odcinkach kursowanie pociągów zostało zawieszone z powodu pandemii (m.in. jedne z dłuższych połączeń z Paryża do Moskwy i z Moskwy do Pekinu). Musimy zatem poczekać co najmniej do kolejnego sezonu letniego, aby móc zaplanować rekordowy przejazd z Portugalii do Singapuru.

Przeczytaj też: Metro w Oslo zostanie zmodernizowane. Duży krok w stronę automatyzacji

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: trasa kolejowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy