Astronomowie zdumieni wybuchem o mocy miliardów Słońc

Grupa naukowców zaobserwowała niezwykłe zjawisko w kosmosie w postaci niebieskiego obiektu, który regularnie wybuchał z ogromną mocą. „Nigdy wcześniej nie widzieliśmy czegoś takiego” – mówią autorzy znaleziska, wskazując, że mogli odkryć nowy rodzaj kosmicznego kataklizmu.

Oficjalna nazwa obiektu to AT2022tsd, jednak od swojej bardzo agresywnej natury astronomowie nazwali go "Diabłem Tasmańskim". To tzw. świecący szybko niebieski optyczny obiekt przejściowy (LFBOT), po raz pierwszy zaobserwowany we wrześniu 2022 roku.

Nazywa się tak kosmiczne eksplozje podobne do supernowej czy rozbłysku gamma, które są bardziej gwałtowne. Są mocniejsze i jaśniejsze, świecąc niebieskim światłem i do końca nie wiadomo dlaczego. LFBOT to bardzo nowe zjawisko, po raz pierwszy zaobserwowano je dopiero w 2018 roku. Dla obecnej astronomii to prawdziwa enigma.

"Diabeł Tasmański" na pewno nie pomoże w jej rozgryzieniu... gdyż jest kompletnie nienaturalny względem samych LFBOT. Gdy te jak normalnie po gwałtownej eksplozji szybko umierają, to akurat ten regularnie "odradzał się".

Astronomowie, spodziewając się ciągle wygaszanej eksplozji, jaka miała miejsce we wrześniu, w grudniu zauważyli silne i powtarzające się rozbłyski. Okazało się, że AT2022tsd ciągle eksplodował, wyrzucając ogromne ilości skumulowanej energii setek miliardów Słońc.

Przez ok. 120 dni pośmiertnej aktywności "Diabła Tasmańskiego" astronomowie doliczyli się 14 rozbłysków, jednak sądzą, że było ich znacznie więcej. Niemniej po zobaczeniu tego niezwykłego zjawiska, wszyscy naukowcy dosłownie zamilkli i do dziś nie są w stanie powiedzieć, co właściwie zobaczyli.

Widok, który przekracza granice fizyki

Odpowiedź, dlaczego ten obiekt wyrzucał takie ilości energii, kilka miesięcy po swojej głównej eksplozji pozostaje obecnie jedną z największych zagadek kosmosu. Astronomowie mówią tu o możliwym rozwiązaniu wielu pytań nauki.

Astronomowie wierzą jednak, że to, co zaprezentował "Diabeł Tasmański", może otworzyć zupełnie nowe spojrzenie na życie i śmierć w kosmosie. Zespół astronomów planuje teraz przyjrzeć się procesom, które napędzają tak potężne wybuchy LFBOT.

Podejrzewają na razie, że są wywoływane przez szybką rotację lub silne pole magnetyczne. Możliwe jest również, że nie są one wcale konwencjonalnymi supernowymi, a zamiast tego są wyzwalane przez fuzję gwiazdy z czarną dziurą. Anna Ho podsumowuje podejrzenia, że naukowcy mogli nawet odkryć nowy rodzaj kosmicznego kataklizmu.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | wybuchy